Friday 11 January 2013

Cerita Sinar Harian

Utara
Suami isteri sanggup dicemuh, bela haiwan terbiar
SHAHNI FARHANA MAT SAHIR
18 Oktober 2012
  
Md Azmi memberi makan kepada kucing yang dijangkiti penyakit barah kulit.
ALOR SETAR - Sepasang suami isteri sanggup tinggal di kabin dan berdepan dengan cemuhan masyarakat semata-mata atas dasar sifat kemanusiaan yang sanggup memelihara kucing dan anjing terbiar.

Pada awalnya, bekas pekerja kontrak, Md Azmi Ismail, 54, hanya memberi makan pada haiwan terbiar di sekitar pusat bandar dan membawa pulang kucing yang sakit untuk dirawat.

Md Azmi berkata, peringkat awal, dia hanya memelihara kira-kira 60 kucing sahaja dan kini bilangan yang dipelihara semakin bertambah bilangannya kepada 200 ekor.

Menurutnya, atas rasa simpati yang sama, dia dan isteri, Halijah Idris, 64, turut memberi rawatan kepada anjing terbiar yang sakit.

“Dahulu kami hanya memberi makan dan merawat anjing yang terbiar sahaja dan tidak bawa pulang kerana tinggal di kawasan perumahan, namun apabila pindah di kawasan tanah lapang di sini, barulah kami membawa pulang anjing yang sakit.

“Terdapat juga haiwan di sini yang dihantar oleh pemiliknya untuk kami pelihara dan beri rawatan terutama bagi haiwan yang sakit,” katanya ketika ditemui di Tanjung Bendahara.

Md Azmi berkata, biarpun terpaksa berdepan dengan cemuhan masyarakat disebabkan memelihara anjing, namun dia tidak menghiraukannya kerana dia tidak sanggup melihat haiwan berkenaan terbiar tanpa diberi perhatian.

Katanya, tempat tinggalnya yang bersebelahan dengan sungai memudahkan dia dan Halijah untuk menyamak selepas memegang anjing.

Dia berkata, setiap haiwan yang dibawa pulang untuk rawatan, akan dipelihara sehingga haiwan itu mati dan tidak akan dijual walaupun ditawarkan dengan harga tinggi.

“Ramai yang datang berjumpa dan mahu membeli haiwan di sini, apatah lagi apabila mereka melihat anak anjing yang comel namun saya enggan menjualnya.

“Biarpun saya dan isteri terputus bekalan makanan, namun kami akan keluar mencari makanan untuk haiwan yang dipelihara sehingga kami pernah berhutang,” katanya.

Bagi Halijah, minatnya terhadap kucing sejak kecil mendorong dia untuk belajar teknik merawat haiwan dengan cara yang betul.

Menurutnya, walaupun pernah dicakar kucing namun itu tidak mematahkan semangatnya untuk terus memelihara haiwan berkenaan.

“Setiap hari saya akan masak kira-kira 40 kilogram (kg) beras, manakala 10kg ikan untuk diberi makan kepada haiwan di sini.

“Selain kucing dan anjing, kami juga membantu merawat haiwan lain seperti monyet yang kami temui di sini dalam keadaan sakit,” katanya.

Sementara itu, seorang tokoh agama yang enggan dikenali ketika dihubungi Sinar Harian berkata, memelihara anjing bagi tujuan memburu adalah dibenarkan namun bagi tujuan perhiasan adalah dilarang.

Menurutnya, pemilik perlu memastikan mereka dalam keadaan kering sebelum memegang haiwan itu dan perlu menyamak semula.

No comments:

Post a Comment