Thursday, 7 February 2013

Pak Mie dan 500 ekor anjingnya

Pak Mie dan 500 ekor anjingnya (UPDATE)



Assalamu'alaikum Warah Matullahi, Wabarakatuh
Di sini aku nak lagukan satu cerita. Adapun cerita ini ada bahagian yang sedih dan ada pula bahagian suka-suka. Ceritanya pasal Pak Mie dan Mak Intan, kisah benar yang berlaku depan mata kepala aku sendiri.

Pasangan mulia ini telah bertahun tahun memeriahkan hidup mereka dengan berbakti kepada binatang terbiar terutamanya kucing dan anjing. Berbekalkan kecintaan dan kasihnya mereka terhadap binatang, tiada apa lagi yang dapat melunturkan semangat mereka.

Mereka meneroka tanah lapang di Tanjung Bendahara, Alor Setar untuk dijadikan tapak pusat lindungan haiwan terbiar. Bermula dengan hanya memberi makan ditepi jalan, mereka kini membawa balik haiwan yang sakit dan mengalami masalah.

Hari ini terdapat hampir 500 ekor anjing dan 200 ekor kucing mendapatkan perlindungan di sebalik rimbunan kasih pasangan warga emas ini. Ada yang diambil dari kawasan sekitar Alor Setar, ada juga yang dihantar insan-insan prihatin dari serata Semenanjung Malaysia.





Haiwan-haiwan ini terdiri dari yang berpenyakit, cacat, tua dan pelbagai masalah lain. Terdapat juga anak-anak anjing dan kucing yang diselamatkan oleh kerana ibu mereka telah ditangkap oleh penguasa Majlis Bandaraya.

Pusat perlindungan ala kadar ini cukup buat haiwan ini berteduh selain mendapatkan rawatan dan jagaan daripada Pak Mie dan Mak Intan. Perbelanjaan makanan dan perubatan seharian mencecah RM500 sehari. Ini meliputi bekalan beras, daging, ayam, ikan dan makanan haiwan.

Bayangkan jumlah wang yang banyak diperlukan untuk menguruskan pusat perlindungan ini melebihi RM10,000 sebulan. Berkat dari keazaman dan keikhlasan mereka, tuhan telah berkati usaha ini dengan mengutuskan hati-hati yang sayu dan bermurah hati menyalurkan bantuan.


Hampir 24 jam sehari mereka mengerjakan bakti kepada haiwan malang ini. Mereka sering tidur bersama-sama haiwan ini untuk memastikan tiada kejadian tidak diingini berlaku. Setiap usaha ini mereka lakukan tanpa mengharapkan apa-apa imbuhan. Seikhlas hati menyalur ehsan kepada haiwan.

Sayangnya, mereka dipandang hina oleh masyarakat Melayu Muslim. Bayangkan setiap titik peluh mereka dibayar dengan caci dan cemuhan. Hanya kerana mereka berbakti kepada anjing. Muslim sendiri sibuk mempertikai hukum hakam bersentuhan dengan anjing, sedangkan anjing itu adalah makhluk Allah.
Ramai orang bukan Islam bergenang air mata melihat keringat separuh abad ini membanting tulang menjaga haiwan terbiar. Mereka datang silih berganti membawa pelbagai jenis bantuan dan sumbangan, kepada pasangan Melayu Muslim yang sanggup mencemarkan adat, demi kesejahteraan alam.


Kelu
Aku sendiri sebak, melihat seorang lelaki beragama Hindu bersama isterinya, datang membawa bantuan beras dan buah-buahan untuk haiwan ini. Aku malu teramat sangat, melihat orang bukan Islam, sanggup datang memberi bantuan.

Pak Mie akui, tak ramai dari kalangan Melayu Muslim datang memberikan bantuan. Kebanyakkan sumbangan diterima daripada orang selain Melayu Muslim. Mereka sibuk mempertikai hukum daripada sibuk membantu.
Mata aku pula yang bergenang air mata, mana mungkin orang macam ini wujud atas muka bumi. Kerjanya siang malam, tanpa gaji walau satu sen, kerjanya bergelumang haiwan, memberi makan dan merawat mereka, tanpa pendapatan, tapi usahanya berbakti kepada haiwan dibayar dengan cemuhan masyarakat?


Ya Allah, hanya syurga menanti. Aku sendiri tak sanggup. Mereka ini adalah insan terpilih dari kalangan berjuta. Aku hanya debu kalau nak dibandingkan mereka. Tengok dalam video betapa sukanya binatang bersama mereka. Mereka tetap teruskan berbakti walau terpaksa menelan beribu cemuhan.
Pak Mie berpesan, “Biar kami lakukan kerja kotor ni”, aduh kering darah aku. Kalau Pak Mie dan Mak Intan dah tak ada, siapa lagi nak buat kerja macam ni? Terus terang aku mengaku, aku sendiri tak sanggup.

Walaupun serba kekurangan, pusat lindungan ini tak pernah henti-henti dilawati ramai insan yang sayu dan tercuit hatinya dengan keazaman Pak Mie dan Mak Intan. Allah janjikan keberkatan dan rahmat dengan segala macam bantuan kepada mereka.


Lama juga aku kelu dan speechless melihat dua orang warga emas ini, otak aku kejang pikirkan logiknya apa yang mereka dapat dengan berbakti kepada haiwan ini, terutamanya anjing. Bukan sikit, bukan seekor dua tapi 500 ekor anjing dan 200 ekor kucing.

Sejak dari hari pertama aku lawati tempat ini, hampir setiap minggu aku kembali. Membawa rakan-rakan dari pelbagai latarbelakang. Mereka sendiri memberikan respons positif, ada yang bawa family dan rakan lain selepasnya, Alhamdulillah.
Pak Mie bukan nak suruh kami peluk cium anjing-anjing tu sangat, tapi apa yang dia cuba nak sampaikan adalah, kita perlu belajar hidup dengan haiwan tersebut. Dia juga makhluk Allah, silap-silap dia lagi mulia dari kita yang penuh dengan dosa ini.

Kita dah banyak kali sangat menyakiti anjing, tapi tak pernah walau sekali dia memandang hina kepada kita. Dia tetap redho diciptakan sebagai anjing. Kita pula yang perasan suci murni menghina makhluk Allah ini sewenang-wenangnya.



Melayu vs Anjing
Melayu sebenarnya tak takutkan anjing, tapi mereka lebih cenderung untuk bencikan anjing. Mereka sibuk mencari alasan di sebalik hukum hakam agama untuk menidakkan tanggungjawab mereka terhadap binatang ini.

Mereka merasakan mereka terlalu suci untuk berbudi kepada haiwan yang mereka pandang hina ini. Mereka lebih selesa untuk pejamkan mata tanpa perlu mengambil tahu kebajikan haiwan yang dipukul, dicantas ekor, disimbah air panas hanya kerana menjadi seekor anjing?




Ramai pula yang melepaskan tanggungjawab ini kepada orang non-Muslim, kerana alasan yang mereka sendiri cipta. Apa gunanya jadi Muslim kalau dengan haiwan pun tak mampu nak beradap? Hina sangatkah binatang ini?

Masyarakat Melayu Muslim sememangnya keliru. Hukum haram yang termaktub bukanlah satu lesen untuk mereka membiarkan kebinasaan haiwan bernama anjing ini. Haram dimakan, dibela tanpa alasan kukuh dan hanya najis untuk disentuh (itu pun ketika basah).

Hukum haram itu juga bukan permit untuk mereka menghina haiwan ini. Apatah lagi menghina insan-insan yang mulia ingin membantu menjaga kebajikan haiwan terbiar yang sakit dan tidak terdaya.

Manusia sendiri yang tidak mampu untuk menzahir perikemanusiaan terhadap binatang, apa lagi nak diharapkan perikemanusiaan sesama manusia? Lihat sajalah kes buang bayi, rogol, samun bunuh, peperangan, penghapusan etnik dan sebagainya.





Ini sebenarnya satu tanda aras keperimanusiaan kita. Bagaimana kita boleh mengaku diri sebagai manusia, jika dengan haiwan sekalipun kita tak mampu menjadi “manusia”? Dan kita tak perlu bingung kenapa manusia kini sudah tidak lagi cukup sifatnya sebagai “manusia”.

Mindset Melayu bila berhadapan dengan isu anjing terus runtuh ke tahap yang agak primitif. Sayang sekali mereka sering mengampu diri dengan adap dan adat sopan ke-Melayu-an mereka, tapi tidak sekali-kali pada haiwan ini.

Ini bukan budaya mereka. Budaya mereka adalah memukul anjing, mencantas ekor mereka, menyimbah air panas, membaling batu telah menjadi satu santapan ruji masyarakat ini. Mencaci dan mencemuh Melayu lain yang cuba membantu anjing adalah satu kemestian!

Sensitiviti kaum Melayu? Sensitiviti purba inilah racun yang sebenar-benarnya sedang menghakis nilai moral bangsa bernama Melayu.

Pegang anjing tak haram hanya najis, tapi anak pinak berpeleseran menjaja body, bergaul mesra pelbagai jantina, bila cukup bulan beranak anak tak sah taraf. Nah ini makanan dia.

Ke-kolot-an pemikiran adalah satu tunjang yang menghalang daripada umat Islam Malaysia berfikir diluar kotak. Ditambah pula dengan cemuhan dan pandangan serong kepada sesiapa jua yang cuba merentangi arus dogma anti-anjing ini.

Memandang anak muda berpelukan bercumbuan lebih sedap dipandang daripada memandang anjing kurap dijalanan. Memandang insan yang bersentuhan dengan anjing untuk membantunya adalah lebih hina daripada melihat maksiat.

Oleh sebab “kepintaran” manusia, binatang yang terseksa. Kita mudah menafikan hak makhluk Allah yang lain hanya kerana kita punyai otak yang lebih pintar dari mereka. Tanpa kita sedar,  kita sendiri pun tidak layak untuk dipanggil “manusia”. 

 p/s: ada gambar yang aku copy dari fb Pak Mie, ada yang amik sendiri

pp/s: nak lagi gambar tengok kat fb Pak Mie

ppp/s: sebarang sumbangan bantuan boleh contact terus ke fb fb Pak Mie, tapi kalau nak join dengan aku pon boleh 

*************************************************************

UPDATE!

Terima Kasih kepada segenap sokongan yang diberikan.
Untuk pengetahuan anda, Pak Mie Shelter sedang mengalami masalah pemilikan tanah. Page ini terlalu crowded utk saya tambah info.

Sila klik link ini untuk dapatkan info and how we can help these angels! 

http://www.taufiking.com/2013/02/bantuan-untuk-pak-mie-dan-mak-intan.html

3 comments:

  1. Aku tergelak teringat apa yg Pak Mi kata - "Kalau saya bubuh anjing dalam kereta, bila saya sampai, orang Melayu buka pintu nampak anjing, dia akan lompat balik. Kalau dalam kereta ada 4 org perempuan Siam, dia akan lompat masuk. Itu bukan haram??"

    ReplyDelete
  2. Just don't understand why our Malaysian Muslims like to harp on these nonsense!!

    They should by right be more concerned on issues like mat rempit, rampant & blatant corruption and neglected wives (just because Muslims can marry four!) and abandoned kids who later may become probably worst than these stray dogs instead of harping on this noble issue which not many or probably none should emulate.

    We should be proud of what PaKMie and his wife do. Is any one of you Muslim out there willing to spend RM10K+ per month, spend all your time with these stray animals and make sure you designate your son to take over the responsibility when you die one day?

    Dogs are God's creation. And I believe there is none in the Quran that says God forbids Muslims to be near them and take care of them, dogs especially. It is all your own selfish imagination and creation! Please me more practical and realistic in this modern world where we should move forwards instead of been dragged back behind by this hypocritical nonsense!

    I believe PaKMie & wife will be blessed by God and definitely been reserved the best places in the Heaven for their unselfish, love and care they have for these animals. What they do are miles apart from those so called mathyr suicide bombers who detonate themselves to kill others!! This isn't more haram...to kill fellow human beings created by God?

    Why not ask PDRM to use cows instead of dogs for their search operation??

    Those who understand the pain, love and care Pakmie and wife do will surely shed tears. The video and photograph can tell you that.

    May Gob bless them.

    ReplyDelete